Назад

Платеното пътуване вдигна бунтове до столицата

20.02.2020 г., стр. 2

След година сън кметове и АПИ спешно мислят как а махнат винетките от селата до града

Местните власти поемат поддръжката, ако държавният път е безплатен, реши правителството

Една година са проспали общини и Агенция „Пътна инфраструктура", за да намерят начин хората от крайградските села да не плащат за винетка, за да стигнат до общинския център.

Най-остро засегнати от изненадващото въвеждане на винетки между прилежащите села и големия град тази седмица се оказаха София и Варна. Като в Нови Искър до столицата дори се стигна до бунтове, след като във вторник сутринта местните видяха поставените от АПИ знаци и разбраха, че трябва да плащат, за да стигнат града. Винетки се налагат дори за околовръстния път. Във Варна пък засегнати бяха с. Тополи, Златни пясъци, селата Казашко, Константиново, Звездица, Кичево, а винетка трябваше дори, за да се стигне до летището на града.

Всъщност тези пътища са предвидени за ползване с винетки още през 2004г., разясни в сряда регионалната министърка Петя Аврамова. Хартиените винетки обаче се контролират по-трудно и така се пътуваше без тях, посочи тя. Всъщност по негласно споразумение между АПИ и общините просто на тези пътища не бяха слагани табели за винетки и съответно не се упражняваше контрол върху автомобилите дали са платили таксите за ползване на пътя.

След като при планирането на толсистемата стана ясно, че хората от селата вече ще си плащат, в началото на 2019 г. лично премиерът Бойко Борисов посъветва кметовете да посочат отсечките, които искат да останат безплатни, и да се разберат с АПИ, припомни в сряда министър Аврамова.

Нито тя, нито някой от кметовете в страната обаче има обяснение защо една година не се е стигнало до споразумения. Въпреки че според Йорданка Фандъкова София многократно е обсъждала с пътната агенция списъка на пътищата, които трябва да бъдат освободени от такси. Според община Пазарджик пък преди година АПИ им е отказала искане за освобождаване на пътищата до селата Добровнище, Мокрище, Черногорово и Росен. Искането бе пратено отново вчера. Кметът на Варна Иван Портних също обяви, че е започнал преговори за проблемни- те отсечки.

В рамките на една година имаше заявления от общини, бяха водени преговори, някои се отказаха, каза пък Петя Аврамова. Борисов е предлагал тези отсечки дори да станат общински пътища, но те отново отказали, защото нямали средства да ги поддържат.

При липсата на споразумения и след като тол-таксите влизат в сила, АПИ е била задължена да изпълни закона - просто контролът с камери не позволява да продължава системата с липсата на контрол, обясниха от правителството. Съответно агенцията е поставила и нужните знаци, за да бъдат уведомени хората, което разбунтува хората.

В сряда правителството взе решение АПИ и общините да подпишат споразумения кои пътища да се ползват без винетка. Местните власти ще плащат на АПИ за поддръжката им, каза в сряда Аврамова. Като цената се определяла от много неща - ширина на платната, банкети, дължина на пътя и пр.

Законови промени на ВМРО и ГЕРБ обяви в парламента пък шефът на транспортната комисия в СОС Карлос Кон-трера. Те предвиждат автобусите на градския транспорт да бъдат изключени от тол системата, както и целите отсечки.

„Това са детайли, които ще се решават. Проблемът е системен, работи се на парче, законопроектът е писан на коляно", коментира шефът на транспортната комисия на НС Халил Летифов.

Още няма глобени хора от населените места около София, защото са карали без винетки. И винетки за тях няма да бъдат нужни, опита да успокои обстановката и Петя Аврамова. Северната скоростна тангента ще бъде освободена от винетки, но не и от тол-такси за тежкотоварните автомобили, добави тя.