Назад

Историята на българските трамваи в снимки

С импровизирана изложба под мотото: „Трамваите на София“ Столичният инспекторат показва най-популярните модели софийски трамваи.

Големи цветни постери на едни от най-популярните модели трамваи, превърнали се в част от историята на железопътния транспорт в София, от днес могат да бъдат видяни на ул. „Константин Стоилов“ № 13, на метри от пл. „Сточна гара“. Инициативата за това е на Столичния инспекторат, като в място на импровизираната изложба се превърнаха стари и занемарени дървени рамки, част от оградата на Областния диспансер за белодробни заболявания. Така хората, използващи натоварената ул. „Константин Стоилов“ за придвижване с автомобили или градски транспорт, могат да се запознаят отблизо с визиите на подредените в хронологичен ред емблематични модели трамваи като MAN – Siemens от 1935 г. – най-старият запазен към момента трамвай и добре известен на столичани с трансформирането си в реставриран атракцион  по време на Коледните празници.  Интересното е, че MAN – Siemens се движи с ремарке „Кардалев“, което е изцяло българско производство под ръководството на инж. Кардалев. Впечатление с изключително иновативните за времето си визии правят моделите „Комсомолец“ от 1959 г. – който е първата българска четиримоторна мотриса, достигаща скорост до 60 км/ч, и „Космонавт“ от 1961 г., боядисван на линии в светло- и тъмносиньо, наподобяващи крила, и представляващ първата българска двусекционна съчленена и шестосна мотриса. От съвременните мотриси са изложени внесеният от Германия през 1995 г. модел „Дюваг“ за тогавашната нова трамвайна линия със стандартно европейско междурелсие от 1435 мм и моделът Green Cucumber от 2017 г. – дарение от гр. Базел, Швейцария, с характерна нископодова секция за улеснена достъпност и разпознаваем от софиянци като „Краставичката“.

Новото естетическо оформление на мястото цели не просто естетическото подобрение на съществуващата там ограда, но и символично да отбележи предстоящото през 2021 г. отбелязване на 120 г. от началото на трамвайния транспорт в София. Друга интересна подробност представлява и фактът, че само на около 100 м оттам до 1999 г. е функционирало първото трамвайно депо в столицата – депо „Клокотница“.

За реализирането на инициативата Столичният инспекторат изказва благодарност на Дариан Георгиев – моделист, и Виктор Чаушев от Сдружението „Градски транспорт и инфраструктура“ за споделената подробна информация за историята на българския трамваен транспорт и за предоставените ни уникални снимки.